fredag, maj 25, 2012

Mer tempel i Trujillo

Efter Huaraz blev det nattbuss igen till Trujillo, en kuststad ännu mer norr ut. Målet var att komma hela vägen till Chachapoya men det fanns inga bussar hela vägen dit. Så 7 på morgonen kom vi fram till ett soligt och varmt Trujillo - så skönt med lite värme igen! Åt lite frukost och fixade en till nattbuss till Chachapoya för senare på eftermiddagen. Sen blev vi övertalade av en av bussbolagets egna taxichaufförer att åka ut till några kända tempel som fanns i närheten.
Det finns ganska många ruiner här runtomkring men med bara några timmar tillgängliga så kunde vi ju inte hinna till alla. Så han körde iväg oss till Huaca de la Luna - Måntemplet som var från innan Inkariket med ett folk som kallades Moche. Vi gick på ett fint museum och fick sen en guidad tur runt hela utgrävningsområdet.

Då vi är vid kusten igen består i princip allt av öken här så de håller på och gräver ut mer tempel och en hel stad under sanden. Guiden var otroligt bra och tydligen så hade den här kulturen verkat under ganska många år och för varje ny era inom kulturen så bygger man ett nytt tempel utanpå det gamla templet. Så på vissa delar hade de öppnat upp några väggar där man såg de äldre väggarna. Färger och former fanns kvar och det var väldigt fint och intressant!
Tiden började dock rinna iväg och chauffören var sur för att vi tagit för lång tid på oss vi första stället så vi skulle inte hinna se mer saker, men han ville fortfarande ha fullt betalt. Efter lite diskussioner hela vägen tillbaka fick vi det för ett lägre pris ändå. Vi åt lunch, köpte glass och lade oss i gräset i en park brevid och väntade på att bussen skulle gå. Så härligt. Kändes som en svensk sommardag :)

Sen var det dags för nattbuss igen och det är ju inte så att man kan sova hela bussturen när man måste hålla i sig i alla kurvor. Vi kom fram tidigt på morgonen, som vanligt yra av dålig sömn och mat, och hittade ett frukostställe och starkt kaffe att vakna till. Marcos sprang ut och letade hostal, hittade ett jättefint, med platt-tv, eget badrum, wifi och kök för 25 soles/rum (ca 60 kr) vilket är det billigaste hittills. Tv;n hade Animal Planet så den dagen gick åt att sova och kolla på tv :)
Vi hann iaf gå till en turistinformation för att höra från en opartisk sida om vad som fanns att göra och vad vi kunde göra själva (vi har blivit lite allergiska mot olika reseagancies). Då det fanns otroliga 6-dagars vandringar ute i djungeln (som vi inte skulle hinna med) eller endagsturer så blev det ju det senare valet.
Så nästa dag, eller natt, gick vi upp kl 3 för att ta en combi kl 4 upp till Kuelap, några ruiner i närheten. Såklart gick det inte att sova på combin (minibussen) för att vägen var så skumpig - eller för att stötdämparna på bilen inte existerade... Vi kom fram vid sex-tiden men området öppnade först vid åtta (det var den enda bussen som gick) så vi gick till några hus i närheten och köpte lite frukost i halvsovande stadium. Här ute på landet äter man jättemajs och jättebönor med en friterad tortilla och till det kaffe gjort på bränd säd + ett kokt ägg = otroligt mättande men kaffet gjorde nog inte så mycket...
Senare uppe vid ruinerna fick vi en guide från byn och han var jättebra. Bra på det sättet att han hade inte svar på allt för att just nu så vet man inte så mycket om platsen. National Geographic och BBC har varit där och filmat och de håller på och göra en bok om området så just nu vet man inte mycket. Många turistbyråer som kommer dit senare med egna guider hittar på historier då de inte vet, så det kändes genuint att ha en guide som själv bodde i området och jobbar specifikt med den här platsen. Pengarna vi gav till honom går ju då dirket till byn och fastnar inte hos nån internationell tursitbyrå...

Men Kuelap var jättefint! Högt upp på en bergskulle var det ett stort gammalt fort som hade en hög tjock mur runtomkring med endast några få smala öppningar. Innanför fanns husgrunderna kvar där alla var cirkulära. Nu hade ju träd vuxit upp överallt och orchidéer hängde här och var - väldigt vackert! Alla husen såg likadana ut: ett enda rum, små hål i väggarna där de hade sina marsvin, en sten att mala på och ett hål med stenar över som var familjegraven.
Det var speciellt att gå runt här för det var bara för några år sedan som de hade tillräckligt med pengar för att börja göra utgrävningar och att bevara husen på ett hållbart sätt. Peru har så otroligt många gamla kulturer med ruiner och lämningar överallt så regeringen kan inte ge bidrag till allt. Jag tror att det här stället var oberoende av regeringen då de har fått internationella donationer, men på vissa ställen låg det kvar originalbenen bakom några stenar som de inte hunnit undersöka än. Inte för att jag är ett jättefan av arkeologi, men visst känns det äkta när de inte ens hunnit sätta upp staket för turister. Så man kan ju hoppas att de inte hittar smycken eller värdefulla saker, för utan stängsel eller nånting kan vem som helst gå in och ta vad den vill ha.

Efter turen tog vi en nap i gräset i solen och hörde de brummande kollibrina surra ovanför oss. Den fanns en stig ner till nästa by som skulle ta ca 3 timmar så vi bestämde oss för att gå ner istället för att sitta på en skumpig buss. Det skulle finnas lunchrestauranger längs med vägen så ok, inga problem. Så vi började gå och det var fint men det var inte ett enda hus längs vägen. Ok, men går vi lite snabbare så hinner vi ner och äter när vi kommer fram. Inte en bra ide. - Ibland gör vi så korkade saker! - Frukost var vid 6 på morgonen och nu hade hon blivit tolv. Vi gick och gick, blev hungrigare och hungrigare, regnmolnen hopade sig på andra sidan dalen. Inte bra.

Det finns vissa sorters människor som klarar att gå utan mat en tid och påverkas inte särskilt mycket. Sen finns det dem som sätter sig ner och börjar gråta för att sockret totalt har tagit slut och blir helt inkapabla att göra saker. Kanske inte så, men nära. Ont i magen, illamående och yr. Vägen slingrade sig längre och längre, regnmolnen kom närmre och vi hade ingen uppfattning om tre timmar var en överdrift eller underdrift. En ipren senare gick det lite bättre och vi såg inte landskapet så mycket som stigen framför oss. När vi äntligen kom fram krashade vi på en restaurang och äntligen åt vår lunch vid 4-5 tiden.
Det var en fin stig men räknar man inte med den lilla detaljen mat blir det inte samma sak. Så herregud, är det något vi lär oss här är vart vår kropp säger stopp. Och mat och sömn är avgörande!
För att kompensera för vår katastrofala vandring satt vi kvar länge på restaurangen och lagom när vi kom ut hörde vi att den sista bussen mot Chachapoya hade gått för 15 min sen. Yay! Men vi hade tur, lite senare dök det upp en taxi som smärtfritt kunde ta oss tillbaka.
Nästa dag var det dags för ett av Perus högsta vattenfall på 772 meter. Det här kunde man också göra själv utan ett företag (även om vi från gårdagens erfarenheter numera väljer mer bekvämlighet framför att gå upp 3 på morgonen...). Kl 9 på morgonen tog vi en minibuss som släppte av oss vid början av stigen och det skulle vara ca 2 timmar till nästa by, uppför. Vi började gå, det var fint väder och fina växter längs med vägen. Det började bli väldigt varmt och det fanns ingen skugga! Efter typ en timme kom en taxi förbi som vi stoppade, 2,5kr för att åka till nästa by -inga problem! Ibland är det inte värt att slita bara för sakens skull, vi ville faktiskt komma fram också.
Väl framme vid byn betalade vi inträde (allt som kan tänkas intressera turister - eller inte - tar de inträde för) och vi hade fått lite enkla instruktioner. Det skulle ta ca 2 timmar att gå dit och vid första vägskälet skulle vi ta vänster och nästa ta höger, hur enkelt som helst - vi kunde inte gå fel!
Alltid när de säger så så går vi fel... Nja, vi hann inte komma så långt innan en markägare såg oss och ropade in oss på rätt väg. Nu var vi ju i norra Peru nära djungeln så det är mycket mer vegetation, lianer, mycket mer markväxter - så fint! Men också mer myggor och insekter! Vi fick hur många bett som helst (det är INTE ett malariaområde!). Den här gången hade vi med oss en ordentlig lunch som vi timade med klockan (annars är det lätt att skuta på det tills vi kommer fram vilket oftast blir sent). På vägen hann jag få syn på några små gröna tukaner! Tror jag iaf, på lätet och den stora näbben jmf den lilla kroppen. Typ det första djur/fågel hittills som vi ser ute i det fria. Så vi gick och gick och jag tyckte att ska vi mot ett 700m vattenfall så borde vi höra det en bit innan vi kommer fram men det hördes inget. Vi trodde vi hade gått fel tills vi kom ut på en liten avsats där vi såg den nedre delen av det. Då vattnet föll så högt men inte i så stor volym hann det separera till mer en dusch/dimma här nere.
Marcos skulle självklart bada under vattenfallet. Jag hade också med mig badkläder, men efter att ha gått lite närmare "dusch-området" ändrade jag mig. Den biten var i skugga och blåste kall dusch-dimma så nej tack. Men Marcos är envis och efter en del ångestskrik hade han tagit sig ända bort under en del av vattenfallet. Lycklig och alldels genomfrusen kom han sen tillbaka på värkande fötter. Inte hade vi med oss flippflopps för det nej.
Den beiga lilla pricken till höger är Marcos...
Vägen tillbaka var lika fin och efter byn gick vi hela vägen ner till bilvägen till solnedgången. En faktsikt lyckad dagstur. Vi blir bättre och bättre :)