onsdag, februari 29, 2012

Trasig bil...?

Vi kom fram på förmiddagen till Iquique och landade på ett hostel från Lonely Planet som låg mitt i centurm. Vid den här tidpunkten hade mina kamerabatterier tagit slut (och mitt extrabatteri mystiskt helt slocknat förgått) så bilderna här är från Marcos.
Som sagt, vi kom fram, lastade ur bilen och just som vi skulle åka till en parkering så reagerar inte bilen. Den är helt död. Har vi kört slut på bilbatteriet?! Vi testar och kollar allt vi kan komma på, ringer diverse kusiner och farbröder (bland annat ägaren till bilen...) för att ta reda på var felet ligger. En kille stannar upp och vill hjälpa till, det här med bilar det är ju till för starka karlar. Då jag än så länge inte har körkort tänker jag inte göra något tekniskt uttalade om vad som egentligen hade gått snett. Men ledaren mellan batteriet och säkringarna hade oxiderat igen (?) så strömmen gick inte igenom. Med mekaniker farbror Hernan så lyckades vi blanda ihop lite bikarbonat och kokat vatten för att lösa upp det. Jag ska inte gå in på detaljer men det var lite nervöst där ett tag, det var ju inte våran bil....! Det var söndag så inga verkstäder var öppna om vi inte hade klarat det, men sen startade bilen snällt igen och vi kunde lugnt utforska stan. Det första valet blev stranden:




Då vi bodde mitt i centrum så såg vi inte så mycket mer än vad de ville visa för turisterna. Här var allt väldigt fint och småskaligt, lugnt och turistvänligt. Staden var enorm runt omkring oss, men jag tror inte att det vi såg var särskilt representativt för det som Iquiqueños ser.

Om man inte aktar sig för...

Nä, tänkte väl det.

Nästa dag åkte vi till Chiles andra tax-free zone aka mega shoppingcenter. Efter ett antal timmar av allt skrän, blinkande skyltar och samma gojs i alla butiker var vi färdiga och vi åkte och campade på en högst anspråklös strand. Denna natt sov vi alla gott :) Nu bär det av mot Chiles mest norra stad Arica, precis vid gränsen till Peru!

1 kommentar:

  1. Problemet med era reportage och bilder är att dom är beroendeframkallande. Man vill bara se mer och mer! Hoppas vädret bli bra i Peru! Sköt om varann!
    Kram, Bibbi

    SvaraRadera