fredag, mars 02, 2012

Turisttur till fiskmåsön

På väg söderut hade vi ett stopp kvar: Punta Choros. Det låg däremot minst 12 timmar rak körning söder ut, så vi hann inte hela vägen dit. Det här med att ha bra vägar, bensinmackar som faktiskt har bensin och att inte hamna bakom långtradare på kurviga branta vägar är ganska avgörade hur lång tid det tar. Så vi fastnade iaf i en liten fiskeby Taltal och letade upp ett hostal. För att göra nästa dag kort så blev jag magsjuk, så de andra hade trevligt på en strand och en lokal marknad medan jag låg på rummet och spydde. Härtligt. Men efter en dag gick det över och vi fortsatte mot Punta Choros.

Marknaden i Taltal. Först nu i skrivande stund ser jag att de sålde de där byxorna som hänger till höger! Sånna som de brun-grön-blå har jag letat på varje marknad hittills! Eller snarare: letar fortfarande...

Det visade sig sen vara ganska långt till Punta Choros även från Taltal så det tog nästa hela den dagen med att köra. Utsikten från bilen var mestadels kala berg och kaktusar:


Punta Choros: Campingen låg vid stranden och solnedgången var jättefin!

-Stå still! ropar Marcos. Lite konstig pose tycker jag, men jag letade snäckor :)


Nästa dag var det dags för en guidetur ut till öarna där vi skulle få se delfiner, olika fåglar, pingviner, sea-lions etc. Inte förvånade få fanns det ingen specifik avresetid utan man fick stå i kö för att köpa biljetter och sen stanna tills båten fylldes upp för den skulle ju gå "när som helst!". Sure. Efter ett bra tag väntande fick vi instruktioner av en tandlös äldre man som vi inte hörde ett ljud av för att han viskade...

Vi åkte iaf först ut till en ö som mest bestod av kaktusar och fiskmåsar. Mycket spännande. De flesta andra på båten var chilenska turister som gick direkt till stranden och badade. Jag vet att jag inte ska jämför med de tropiska turerna som fanns i Honduras, men här hypar man nästan vad som helst för turismens skull.


Då jag fortfarande inte har min fågelbok och guiden stannade och vaktade båten vet jag inte riktigt vilken fågel det här. Den håller ju vingarna som en skarv, men mer än så vet jag inte :(


Sen skulle vi iaf vidare med båten för att se lite fåglar och annat. Vi kunde inte komma så nära med båten så alla bilderna är tyvärr helt inzoomade.


Peruvian Booby enligt Google.

Guanay Cormorants, Google my best friend.

Massa tjocka Humbolt-pingviner igen! Samma som i Punta Arenas.

Posande sea-lions (som blir vaddå på svenska?)

Marcos kamera :)

3 kommentarer:

  1. Haha! Jag blir lika glad varje gång ni lagt upp nytt när jag kollar er blogg! Det känns som vinst varje gång numera, när det är så ofta. Jag tänker att "sea-lions" borde vara sjölejon...
    Bibbi

    SvaraRadera
  2. Åh, vad fint ni verkar ha det! Det är lite så att jag också skulle vilja fara iväg.. Fast våren är på intåg i Sverige, så jag ska inte klaga... Tack för din fina kommentar förresten Sandra, jag blev verkligen glad! Stormat fram i solsken, det gillar jag :) Besos!

    SvaraRadera
  3. sjölejon?

    najs ni har det! :)
    här är det sol, men kallt. -10 idag, efter helgens trevliga +4. tänkte bara så du vet vad ni MISSAR här upp i norraste norr.

    Norris

    SvaraRadera