fredag, januari 13, 2012

Sípoo huevón!

Jag har fâtt lära mig nagra nya ord :) Och sen kommer jag nog ocksa att behova byta namn. Just nu presenterar Marcos mig som FiSCHa! (med übertyskt uttal)...

Iaf, det var lange sen vi sist hann skriva nagot och vi har hunnit besoka Valparaíso, Santiago igen och sen Punta Arena. Men vi tar det i ordning:

Valparaiso är en hamnstad ca 2-3h fran Santiago men betydligt kallare! Dar bodde vi hos nagra slaktingar som redan var 14 pers i huset och som behandlade oss som kungar och prinsessor. Här får man inte hjälpa till med maten och allt är bäddat och fixat. Plus massa gulliga småbarn som springer omkring och kramar en hela tiden :P

 Huset i Valparaiso

 Det här ska vara den bohemiska delen av Chile. Till skilnad från Santiago  var det mycket lugnare här och folk verkade lite mer avslappnade.
Nu tar Marcos över skrivandet =)
Mina kusiner tog oss ut för att se staden och, WOW vilken stad! Arkitekturen är precis som i Santiago, inte särskilt konsekvent men här var det ett hav av olika färger som husen var målade i, för att inte tala om all grafitti som var minst sagt imponerande.
Vi började med att åka upp till en utsiktplats och vandrade sedan därifrån genom staden.





Sen kom nyåret! Holy canoli vad imponerande det var! På tolvslaget började alla skepp, som låg i hamnen, att tuta och strax därefter drog en häpnadsväckande fyverkerishow som dånade i natten.
Från hamnen och skepp i vattnet avfyrades allt.
Det var en sekundkoordinerad show där  fyverkerierna skapade Saturnusliknande figurer, massiva explosioner av stjärnor, hjärtan, vattenfall och fontäner.



Mis primos preciosos =)

Nu måste vi lämna över datorn till min stackars lillasyster som saknar den =)
 
Fortsättning följer =)
Puss & klem!


3 kommentarer:

  1. Vad härligt det verkar vara där! Jag visste inte om att bloggen fanns förrän nu. :-)
    VIKTIGT: Det måste vara samma namn i passet som på flygbiljetten, annars är det stor risk att Marcos inte får åka med när ni ska hem...
    Fortsätt ha det bra! Machu Picchu verkar häftigt men jobbigt och är ju förstås lite av en turistfälla. Ser fram emot att få se härliga häftiga bilder därifrån också! Kramar till er!
    Bibbi S.

    SvaraRadera
  2. Vad kul! Vad fint! Vad roligt! Jag vill ocksa till M P - stallet!!!! Vi har vandrat tre dagar i bergen och det var helt underbart!! Pappa halsar att stenarna man gick pa var lila och grona. Ni skulle varit har! Sandra du far blogga lite oftare om vi vill vinna inlaggstavlingen, vi holl pa att utse Marcos som vinnare, for hans inlagg hade bilder!! Och tanker ni gifta er eller vad var det for kommentar pa mammas blogg?!?? hoppas ni har det bra i alla fall och ha det saaaaaaaaa underbart dar borta! tydligen snoar det hemma.. woho... kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Förresten så vill jag ha den där ugglan på min vägg o vardagsrummet. vore awesome!!! fixa den åt mig, tack :)

    Norris

    SvaraRadera